Friday, May 17, 2013

Dilema : Matrikulasi/ UPU/ Mara

Assalamualaikum.. hi :)

Tengok tajuk entry pun korang dah tau apa yang aku nak sampaikan sekarang.
Yes. I'm in dilemma. 

Tawaran Matrik , Upu aku dah dapat.
Sekarang tengah tunggu result interview Mara je lagi.
( Tolong doakan aku dapat tawaran Mara ni !! *desperate*)
Entri ni SUPER-Panjang. Read at your own risk. *eww, bajet giler*

(1) Kolej Matrikulasi Labuan
      Aku terpaksa tolak tawaran matrik ni sebab ayah aku kurang berkenan.
      Jangan tanya aku kenapa sebab aku pun tak tau. 
      Mungkin sebab kos pengangkutan yang mahal kot. Mahal ke? Entah lah.
      Setahu aku, kalau nak gi Labuan kena guna jalan darat, air & udara.
      Flight ke KK, then bas ke feri, naik feri/bot express, ke labuan.
      Mahal ler kot, nak bayar tiket terbang, bot, feri lagi..

(2) UPU : DIPLOMA SENI KULINARI UiTM
      Ni yang aku heran sangat sangat! Aku tak faham apehal aku dapat kos ni.
      Aku tak da niat nak merendah/ menghina kos ni, tapi aku mana minat tang masak- 
      memasak. Aku kat dapur pun tolong mak aje. 
      Kos yang aku minat, pilihan pertama aku which is Asasi Sn Hayat kat Unimas tak dapat
      pulak. Heran. Padahal, result spm aku dah cukup syarat. 
      Mungkin jugak markah merit aku yang rendah, aku tak dpt asasi tu. 
      Merit 72 something tak kan tak dapat. *BANYAK KOMPLEN JE AKU NI*
      SEDIH , HATI PATAH SERIBU.. :'(
Lagi2, diploma kulinari ni ada kat Penang & Terengganu je. Terpaksa jugak aku menyeberang Laut China Selatan. Dah tu pulak aku tak da sedara-mara kat Penang/T'ganu.
Memang konfem la ayah aku tak nak.
Actually , aku pun tak nak sebab minat aku lebih kepada bidang Sains.

(3) TAJAAN MARA: KKTM LEDANG, Diploma Kejuruteraan Peralatan BioPerubatan
      OK. Yang ni Ayah aku berkenan sangat-sangat!!!
      Ni je harapan aku nak sambung study. Ada senior cakap, study kat kktm boleh pegi 
      oversea kalau pointer tinggi. United Kingdom wowww!!
      Kaunselor pun cakap nak masuk KKTM ni percuma/free aje. Elaun pun ada.
      Tapi ada lah jugak nak bayar sikit bila mendaftar nanti.
      20 Mei ni result interview Mara aku keluar. Mengharap sangat ..
      (doakan aku dapat mara ni pleeeaase....)

Ayat "Penyedap Hati"
"Janganlah berputus asa dari rahmat Allah." [azZumar:53]
Adik-adik sayang,Everything is gonna be okay ! Semangatlah sikit ! :))Ape pun jalan kita yang Allah tetapkan,ingatlah Allah is the best planner. And kembali ke pesanan Allah dalam alQuran,
"Seseorang itu tidak dibebani lebih dari kesanggupannya." [alBaqarah:233]
"..(maka bersabarlah) kerana boleh jadi kamu tidak sukakan sesuatu padahal Allah menjadikan kebaikan yang banyak padanya." [anNisa' :19]
Jangan mengeluh adik sayang. Percayalah janji Allah. Dia tahu jalan yang terbaik untuk kita. We ask Allah what we want, Allah gives us what we need.
Ramai yang takleh UPU, takleh matric, takleh apa2 tawaran tapi pandai cari peluang dan bangkit dengan semangat baru, mereka berjaya. Cuba berfikiran terbuka dan positif. Adik2 semua boleh :)
Satu lagi kakak tengok ada post pasal parents tak bagi masuk tu, masuk ni.
Akak cadang cuba slow talk, buat solat hajat banyak2 dan berdoa. Andai pilihan parents baik,inshaAllah Allah gerakkan hati nanti inshaAllah. Akak dulu pun macam tu jugak. Apepun, kita sebagai anak2 ni kena ingat, keredhaan ibubapa tu keredhaan Allah. Kita berjaya mak ayah tak restu pun takde guna. Maybe kita tak minat benda tu, tapi adik2 kena yakin,kalau kita buat untuk parents,ikhlas kerana Allah,inshaAllah Allah akan guide kita. :) 
Keep moving adik2 ! Jangan sedih iye ! Nikmat Allah ni banyak, tak terhitung. Wallahualam :)
Sumber: Facebook Group Halatuju Lepas SPM

Masalahnya, aku dapat kos dalam Upu tapi aku nak tukar Universiti & kos sekali.
Sedih nya aku.
:'(
Tapi sekurang-kurangnya, aku cuba dulu minta Asasi kat Unimas tu.
Incase, ada student yang tak nak gi Sarawak.
Sebab ramai budak Semenanjung dapat Unimas.


Mesti penat baca. Haha. 
Doakan kejayaan aku dunia akhirat. InsyaAllah.
Assalamualaikum.
Bubye :')

3 comments:

  1. good luck :)
    if tak dapat mara , better pergi matrik...if pointer tinggi , u can apply to go oversea :)
    biasa la , adat belajar , perlukan banyak pengorbanan duit dan masa...if u really wanna it , fight for it and get it...may ALLAH ease your way...amin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you kak :')
      Baru tau lepasan matrik boleh gi over-the-sea.
      Kata2 semangat yang membina.
      Terima kasih. InsyaAllah Amin :)

      Delete
  2. akak ada buat entry pasal pilihan UPU / matrik , if u want know more info ,
    try baca kat blog akak , pasal tu...btw dik , kalau nak memilih , pilih dengan hati berpandukan DIA...insha Allah :)

    ReplyDelete